Inspiration, del XXV – Madrid

Madrid. Spaniens huvudstad. Europas näst högst belägna huvudstad. Staden som aldrig sover. Min och Daniels stad. Min pappas hemstad. Mitt andra hem.

Jag har så många fina minnen kopplade till den här staden. Ofta ler jag för mig själv av tanken på att jag har möjlighet att åka dit i princip när jag vill eftersom att pappa bor halva året där och halva året här (ett mycket vist beslut av en mycket vis man).

Här har jag tagit mina första stapplande steg på min färd mot det spanska språket. Här har jag förstått mig på en annan kultur och i och med det även lärt mig mer om min egen. Här har jag lärt mig kryssa fram i stora folkmassor (något som stockholmare för övrigt är urusla på). Här har jag gjort praktik och studiebesök under min utbildningstid. Här har jag dansat till långt in på småtimmarna och fått frågan ”Os vais ya?” (”Ska ni gå redan?”) när klockan varit fem på morgonen.

Här har jag ”räddat” en vildkattunge som nu är 20 år, heter Tiliqo, är rätt otrevlig och sjunger falska arior halva nätterna på vår terass. Här har jag promenerat hand i hand med min livskamrat i 45-gradig värme under siestan på Gran Vía (och närapå smält bort, jag är inte gjord för den typen av värme). Här har jag studsat av lycka på Plaza de Colón när Spanien vann fotbolls-VM sommaren 2010. Har har jag insett betydelsen av ett varmt klimat (på gott och ont). Här har jag på nära håll förstått vad det innebär att bli gammal.

Här har jag ätit några av de godaste middagarna, druckit några av de godaste drinkarna och haft några av mina bästa dagar/nätter hittills. Här har jag alltid kunnat varva ner eller upp, kunnat vara mig själv och kunnat hämta kraft och inspiration.

Min och Daniels kärlekshistoria började med att han kommenterade mina Madridbilder på Facebook.

Det bästa av allt är att mitt utforskande av staden i princip bara börjat – Madrid kommer att vara en stor del av mitt  liv resten av det och för det är jag oerhört glad och tacksam.

Så om du nu tänker boka om din Barcelonabiljett och vill ha lite mer detaljerade tips så har jag ett överflöd av dem.

Lämna en kommentar